Тест по математика
за 4. клас
І група
Прочети внимателно всяка
задача и отговори на въпросите от 1. до 11., като оградиш с кръгче само
правилния отговор! На отворените въпроси от 12. до 20. напиши отговора на
оставеното място.
Приятна работа!
1. Пресметнете
9 000 . 4=
а) 32 000
б) 3 600
в) 36 000
2. Произведението
на числата 5 . 3 000 е равно на:
а) 15 000
б) 12 000
в) 13 000
3. Произведението
на числата 7 000 и 7 е равно на:
а) 7 007
б) 1 000
в) 49 000
4. Пресметнете
12 000 : 6 =
а) 2 006
б) 2 000
в) 8 000
5. Частното на
числата 36 000 : 9 е равно на:
а) 4 000
б) 36 000
в) 13 000
6. Частното на
числата 64 000 и 8 е:
а) 9 000
б) 512 000
в) 8 000
7. Кой е верният
отговор на числовия израз?
2 . 17 500 –
81 000 : 9 =
а) 27 000
б) 26 000
8. Кой е верният
отговор на числовия израз?
20 300 +
36 000 : 4 =
а) 29 300
б) 30 300
9. Вярно ли е, че
числото 18 000 се дели на 2, на 3, на 6, на 9?
а) да
б) не
10. Вярно ли е, че
числото 24 000 се дели на 3, на 4, на 6, на 8?
а) да
б) не
11. Вярно ли е, че
числото 12 000 се дели на 2, на 3, на 4, на 6?
а) да
б) не
12. Допишете изреченията така, че да е вярно.
Ако единият
множител е единица, произведението е равно на …………… .
Ако единият
множител е нула, произведението е равно на ……………..… .
Ако делителят е
единица, частното е равно на ……………………………..
.
Ако делимото и
делителят са равни, частното е равно на …………………
.
13. Направете нужните изчисления за всяка подточка и
попълнете верните отговори. Сравнете с възможните отговори за проверка и
улеснение.
Възможни отговори:
428 602, 56 000, 80 000, 16 000
14. Колко е
половинката на 84 804?
Отг.:.......................................................................................................................
15. Колко е
четвъртинката на 84 804?
Отг.:.......................................................................................................................
18. Един бор задържа около 3 кг прах за един месец, а един
бук – около 6 кг. Колко кг прах задържат за един месец 1 200 борови и
1 100 букови дървета общо?
Решение:
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
19. Начертайте
отсечка, дълга три сантиметра. Начертайте втора отсечка, която да е три пъти по-дълга от първата.
20. Начертайте
отсечка, равна на 8 см. Начертайте втора отсечка, четири пъти по-къса от дадената.
Настоящият тест е предвиден за текущо оценяване по математика.
Целта е затвърдяване на знанията, уменията и навиците за умножение и деление без преминаване.
Задачите са:
Упражнение в умножаване и делене на числата над 1000 с едноцифрено число. (Ядро „Числа” от ДОИ)
Анализ на умението за откриване зависимости на произведението и частното от компонентите им. (Ядро „Числа)
Развиване на умението за умножаване на сбор или разлика на многоцифрени числа с едноцифрено число. (Ядро „Числа)
Проверка на знанията за реда на действията при пресмятане на числов израз. (Ядро „Числа)
Да се провери умението за измерване на отсечки (Ядро „Измерване”)
Да се диагностицира умението на учениците за създаване на модел на задачи, при които се използват отношенията „с…по-малко”, „пъти по-малко”. (Ядро „Моделиране”)
Да се установи умението за решаване на приложни задачи, съобразени с възрастта на учениците (Ядро „Моделиране” от ДОИ).
Тестът съдържа двадесет въпроса. Спазвайки принципа за движение на мисълта от простото към сложното, първо са поместени 11. затворени въпроса, а след тях – 9 отворени.
Затворени въпроси (Objective items) с множествен избор са въпросите от първи, до шести. Седми и осми въпрос са затворени двуалтернативни въпроси. Затворени въпроси от типа вярно/невярно са девети, десети, единадесети. Верният отговор на всеки от затворените въпроси (1. - 11.) носи по една точка.
Отворени са въпросите от дванадесети до двадесети.
Дванадесети въпрос е с оставени места за попълване на думи. Всяка попълнена дума носи по една точка, максималния брой точки за този въпрос е четири.
Тринадесети въпрос е от типа cloze test. На оставените 4 празни места трябва да се запише едно от четирите възможни решения, дадени под задачата. Максималният брой точки е 4.
Въпросите от 14. до 18. изискват кратък отговор. Всеки от тях носи по две точки, т.к. са по-трудни.
Практически задачи 19. и 20. също носят по две точки.
Максималният брой точки, които ученик може да събере на теста е 33.
Прилага се следната скала за оценяване:
Скала за оценяване
0 – 15 т. Слаб (2)
16 – 20 т. Среден (3)
21 – 25 т. Добър (4)
26 – 29 т. Мн. добър (5)
30 – 33 т. Отличен (6)
Използвана литература:
1.
Богданова, М.,
Темникова, М. Учебно помагало по матемакика за 4.клас, избираема подготовка,
С., Булвест 2000
2.
Учебна програма по
математика за ІV клас, С. 2003
Разработил: Димитрина Гочева
Отговори:
ОтговорИзтриване1. в)
2. а)
3. в)
4. б)
5. а)
6. в)
7. б)
8. а)
9. а)
10. а)
11. а)
12. другия множител
нула
делимото
едно / единица
13. 80 000
56 000
16 000
428 602
14.
84 804 : 2 = 42 402
15.
84 804 : 4 = 21 201
16.
8 000 . 8 = 64 000
17.
8 000 + 38 000 = 46 000
18.
1 200 . 3 = 3 600 кг прах задържат боровите дървета
1 100 . 6 = 6 600 кг прах задържат буковите дървета
3 600 + 6 600 = 10 200 кг прах задържат боровите и буковите дървета
19. Учениците чертаят отсечката, равна на 3 см. И втора отсечка, дълга 3. 3 см = 9 см
20. Учениците чертаят отсечката, равна на 8 см. Чертаят втора отсечка, дълга 2 см.
т.к. 8 см : 4 = 2 см