План конспект на урок № 42 от учебника по математика на
издателство „Булваст 2000” за 4. клас
Тема:
Чертане на ъгъл по дадена градусна мярка
Разработил: Димитрина Гочева
Цели:
Да се затвърдят знанията на учениците за изучената мерна
единица (градус) и уменията за измерване
на ъгли.
Да се формират умения за чертане на ъгъл по дадена градусна
мярка.
Ход на урока:
Учениците се въвеждат в темата чрез мултимедийна
презентация, която разглеждат в удобно за тях време.
У: Здравейте! Аз съм г-жа Гочева и днес ще ви покажа как
да използвате един инструмент, който архитекти, инженерите, археолози използват
всеки ден.
Този инструмент вече ви е познат от миналия урок. Спомняте
ли си как се нарича? Точно така! Това е транспортир (или
още се нарича ъгломер). Както
наименованието му показва, него го използваме за да измерим колко градуса е
даден ъгъл. С ъгломера не само могат да се мерят ъгли, но могат и да се чертаят
ъгли. Преди да разберем как, трябва да сме сигурни, че можем без проблем да
мерим ъгли. Да упражним уменията си от предходния път.
Даден е ъгъл РТК. Какъв е той по вид? Прав, остър или тъп?
Вижда се с просто око, че ъгълът е остър (т.е.
по-малък от 90 градуса). Но за
да знаем колко точно градуса е, ще измерим с транспортир. Спомняте си как,
нали!
Първо поставяш транспортира, върху едно от
двете рамена - ТР или ТК. Аз ще го поставя върху ТР.
Внимаваш центърът на транспортира да съвпадне с върха на
ъгъла.
Гледаш другото рамо на ъгъла към кое деление от транспортира
показва.
Транспортирът, обаче,
има две скали с числа и може да се объркаме дали ъгълът е 30° или 150°. Как мислиш - този
ъгъл 30° ли е или е 150°? Този ъгъл е остър (по-малък
от 90 градуса) и затова ще
гледаме градусната мярка 30°.
Да разгледаме ъгъл СМD. Какъв е той по вид? Изглежда, като
прав ъгъл, но никога не трябва да мерим на око. Винаги проверяваме с
триъгълника. Да прав е. Можем да се убедим, че е прав и като измерим с
транспортир. Ъгломерът показва 90°.
Да видим още един ъгъл – АОВ. Какъв е той по вид – остър,
прав или тъп? За да сме сигурни налагам правият ъгъл на триъгълника. Ъгъл АОВ е
по-голям от правия ъгъл, значи е тъп.
За да измеря колко точно градуса е, поставям транспортира на
едно от рамената. Центърът съвпада с върха на ъгъла – т. О.
Другото рамо сочи градусната мярка. Колко е голям този ъгъл? Ако си отговорил
120° си прав! Браво!
Припомнихме си как се измерва ъгъл с транспортир. А сега ще
използваме транспортира, за да начертаем ъгъл, по дадена градусна мярка.
Показвам ви как се чертае например ъгъл ВОС равен на 50°. По време на
обясненията, само гледайте внимателно, без да чертаете.
За да начертаем ъгъл, колко лъча са необходими? Трябва да
начертаем два лъча с общо начало. Частта от равнината заключена между тях,
трябва да е равна на 50°, според условието.
Първо чертая лъч ОВ. Отбелязвам т. О върху
лъча. Поставям транспортира така, че центърът на транспортира да съвпада с
началото на лъча - т. О. Търся делението 50°. Но
тук има деление 50° и тук има деление 50°. Кое да гледам? Поглеждам към тези
деления от транспортира, при които нулата съвпада с лъча ОВ и продължавам да
движа погледа си, докато стигна до първото делението, което показва 50°. Ще
гледам това деление 50 и ъгълът ще бъде остър, нали? Ако гледам другото деление
50 ъгълът ще стане тъп и ще е грешно.
Поставям точка, където е делението 50° и отбелязвам точката
да се нарича С. Отмествам транспортира и начертавам лъча ОС. Вече начертахме
ъгъл ВОС=50°.
Сега вие, във вашите тетрадки, запишете датата, ъгъл ВОС=50°
и се опитайте да начертаете ъгъла. Когато се видим ще проверя как сте се
справили.
Чертането на ъгъл е забавно, нали? Просто трябва да запомним
стъпките, които трябва да спазваме. Определи последователността на действията (стъпките са
дадени разбъркано, след всяко щракване се пренареждат в правилната последователност).
Да упражним стъпките със следващата
задача. Аз ще ви показвам как се чертае ъгъл, а вие наблюдавайте, без да
чертаете.
Показвам как се чертае ъгъл, равен на 45°.
Начертавам лъч (рамото) ОМ.
Поставям центъра на транспортира върху точка О.
Търся върху транспортира делението 45° и внимавам коя от
двете скали гледам.
Отбелязвам с т. N делението, показващо 45°.
Свързвам т. О и т. N.
Поздравления! Днес ти научи как се чертаете с ъгъл по дадена
градусна мярка. Когато се видим ще ми покажеш ъгъла, който начерта съвсем сам,
нали? До нови срещи!
По-сложните задачи не се преподават чрез асинхронен
метод. По време на взаимодействието лице в лице във виртуална или традиционна
класна стая се обсъжда дали можем да начертаем ъгъл ВОС=50°, ако лъчът ОВ сочи в друга посока и се прави демонстрация.
У: Да опитаме на начертаем лъча ОВ този път в тази
посока. Отбелязвам т. О върху лъча. Поставям транспортира така, че центърът на
транспортира да съвпада с т. О. Поглеждам към тези деления от транспортира, при
които нулата съвпада с лъча ОВ и движа погледа си докато стигна до делението 50.
Ъгълът трябва да е 50° (значи е остър). Поставям точка,
където е делението 50 и отбелязвам точка С. Отмествам транспортира и начертавам
лъча ОС.
Обяснението как се чертае тъп ъгъл също се дава по време
на синхронно обучение, т.к учениците срещат по-големи затруднения там. Те често
грешат коя от двете скали да гледат и клонят към чертане на остър ъгъл, дори
това да противоречи на условието.
По време на синхронно обучение, което може да се
осъществи чрез видео конференция, с учениците се провежда следният диалог:
У: Ще ви покажа как се чертае тъп ъгъл.
Тъпите ъгли са по-големи от колко градуса?
Д: От 90.
У: Ще начертая ъгъл СОD=150°. Чертая лъч ОC. Отбелязвам т. О в/у лъча. Поставям
транспортира така, че центърът на транспортира да съвпада с т. О. Поглеждам към
тези деления от транспортира, при които нулата съвпада с лъча ОC и движа погледа си докато стигна до
делението 150. (Ъгълът трябва да е тъп, нали). Поставям точка, където е
делението 150 и отбелязвам точка D. Отмествам транспортира и начертавам лъча ОD.
Няма коментари:
Публикуване на коментар